Закупівля електричної енергії: якщо споживання перевищило обсяги, встановлені договором
У цьому блозі вважаємо за потрібне висвітлити питання, яке досить часто виникає у замовників під час виконання договору про постачання / закупівлю електричної енергії, укладеного за результатами процедури закупівлі або шляхом використання електронного каталогу (далі — договір про закупівлю), а саме: що робити, якщо споживання (кількість кіловат-годин) перевищило обсяги, встановлені в договорі про закупівлю. Адже в такому випадку є факт споживання обсягу електроенергії замовником без наявних договірних зобов’язань (саме на цей обсяг), і замовник не зможе здійснити оплату таких бюджетних зобов’язань через орган Казначейства, у якому він обслуговується, адже такі зобов’язання попередньо не були взяті (не були передбачені в договорі про закупівлю).
Насамперед нагадаємо, що пунктом 17 особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 12.10.2022 № 1178 ↗ (далі — Особливості), встановлено, що договір про закупівлю за результатами проведеної закупівлі згідно з пунктами 10, 13, 80, 86, 88, 89, 91 Особливостей укладається відповідно до Цивільного і Господарського* (*наразі вже не чинний) кодексів України з урахуванням положень статті 41 Закону України «Про публічні закупівлі» ↗ (далі — Закон), крім частин другої – п’ятої, сьомої – дев’ятої статті 41 Закону, та цих Особливостей. Забороняється укладення договорів про закупівлю, що передбачають оплату замовником товарів, робіт і послуг до/без проведення відкритих торгів / використання електронного каталогу, крім випадків, передбачених Особливостями.
Якщо у вас виникають складності з проведенням процедур закупівель, скористайтесь послугою Агентства «Супровід відкритих / міжнародних торгів» ↗.
Також зауважуємо, що в пункті 19 Особливостей встановлено вичерпний перелік випадків, коли істотні умови договору про закупівлю можуть змінюватись, а саме у разі:
1) зменшення обсягів закупівлі, зокрема з урахуванням фактичного обсягу видатків замовника;
2) узгодженого сторонами збільшення ціни за одиницю товару не більше ніж на 10 відсотків пропорційно коливанню ціни такого товару на ринку, що відбулося з дня укладення договору про закупівлю (у разі збільшення ціни за одиницю товару за цим підпунктом вперше) або з дня останнього внесення змін до договору про закупівлю в частині зміни ціни (у разі збільшення ціни за одиницю товару за цим підпунктом вдруге і далі), за умови документального підтвердження такого коливання. Такі зміни до договору про закупівлю можуть бути внесені не раніше 90 днів з дня підписання договору про закупівлю або внесення до нього змін щодо збільшення ціни за одиницю товару за умови, що такі зміни не призведуть до збільшення суми, визначеної в договорі про закупівлю. Обмеження стосовно строків внесення змін до договору про закупівлю щодо збільшення ціни за одиницю товару не застосовується у разі зміни умов договору про закупівлю бензину та дизельного пального, природного газу та електричної енергії. Обмеження щодо збільшення ціни за одиницю товару не більше ніж на 10 відсотків застосовується щодо кожного окремого випадку збільшення ціни за одиницю товару (без обмеження кількості змін). Змінена ціна за одиницю товару не повинна перевищувати 50 відсотків ціни за одиницю товару, що передбачена в початковому договорі про закупівлю;
3) покращення якості предмета закупівлі за умови, що таке покращення не призведе до збільшення суми, визначеної в договорі про закупівлю;
4) продовження строку дії договору про закупівлю та/або строку виконання зобов’язань щодо передачі товару, виконання робіт, надання послуг у разі виникнення документально підтверджених об’єктивних обставин, що спричинили таке продовження, у тому числі обставин непереборної сили, затримки фінансування витрат замовника, за умови, що такі зміни не призведуть до збільшення суми, визначеної в договорі про закупівлю;
5) погодження зміни ціни в договорі про закупівлю в бік зменшення (без зміни кількості (обсягу) та якості товарів, робіт і послуг), у тому числі у разі коливання ціни товару на ринку;
6) зміни ціни в договорі про закупівлю у зв’язку зі зміною ставок податків і зборів та/або зміною умов щодо надання пільг з оподаткування — пропорційно до зміни таких ставок та/або пільг з оподаткування, а також у зв’язку із зміною системи оподаткування пропорційно до зміни податкового навантаження внаслідок зміни системи оподаткування;
7) зміни встановленого згідно із законодавством органами державної статистики індексу споживчих цін, зміни курсу іноземної валюти, зміни біржових котирувань або показників Platts, ARGUS, регульованих цін (тарифів), нормативів, середньозважених цін на електроенергію на ринку «на добу наперед», що застосовуються в договорі про закупівлю, у разі встановлення в договорі про закупівлю порядку зміни ціни;
8) зміни умов у зв’язку із застосуванням положень частини шостої статті 41 Закону;
9) зменшення обсягів закупівлі та/або ціни згідно з договорами про закупівлю робіт з будівництва об’єктів нерухомого майна відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 25 квітня 2023 р. № 382 «Про реалізацію експериментального проекту щодо відновлення населених пунктів, які постраждали внаслідок збройної агресії Російської Федерації» (Офіційний вісник України, 2023 р., № 46, ст. 2466), якщо розроблення проектної документації покладено на підрядника, після проведення експертизи та затвердження проектної документації в установленому законодавством порядку;
10) співфінансування в обсязі не менш як 75 відсотків ціни договору про закупівлю, укладеного оператором системи передачі електричної енергії, за кошти кредитів, позик, грантів, що надаються відповідно до міжнародних договорів України організаціями, зазначеними у частині другій статті 6 Закону, із подальшим застосуванням правил і процедур, встановлених організацією, що здійснює таке співфінансування.
Як бачимо, жодною із вищеперелічених підстав не передбачено можливості збільшення обсягів закупівлі, а тому розв'язати проблему, як оплатити обсяг споживання електричної енергії більше, ніж встановлений в договорі про закупівлю, шляхом, наприклад, внесення змін до договору про закупівлю (шляхом укладення додаткової угоди) вважатиметься порушенням норм Особливостей, що може призвести до встановлення адміністративного правопорушення, передбаченого частиною 3 статті 164-14 Кодексу України про адміністративні правопорушення (КУпАП), а саме внесення змін до істотних умов договору про закупівлю у випадках, не передбачених законом, або ж кримінального правопорушення, передбаченого частиною 1 статті 364 Кримінального кодексу України (ККУ) (зловживання службовим становищем).
Так само не радимо йти шляхом укладення договору про закупівлю без застосування відкритих торгів та/або електронного каталогу чи то за пунктом 11 або 15 Особливостей (як додаткова потреба), чи то за пунктом 13 Особливостей (як виключення), оскільки умовами цих пунктів також не передбачено здійснення закупівель на понаднормові / понадпланові обсяги.
Найбільш прийнятним виходом із цієї ситуації для замовника буде погашення заборгованості в судовому порядку. Звісно, для стягнення із замовника суми заборгованості постачальнику потрібно буде звернутися до суду з позовом, у якому чітко визначити обсяги, використані понад ті, на які були взяті договірні зобов’язання, та суму, на яку використані ці обсяги, а також подати документ, що підтверджує прийняття замовником цих обсягів. Після прийняття судом відповідного рішення до органу Казначейства буде передана копія виконавчого документа, який і буде підставою для списання органами Казначейства заборгованості за спожиту електричну енергію з рахунку замовника на користь постачальника.
Звісно, задля уникнення таких ситуацій у майбутньому рекомендуємо замовникам уважно стежити (та вести облік) за споживанням (кількістю кіловат-годин) та сумами фактичних оплат під час виконання договору про закупівлю на постачання електричної енергії і за потреби завчасно планувати та здійснювати закупівлі / процедури закупівель на понадпланові обсяги, які не були передбачені договором про закупівлю.
Щоб бути в курсі останніх змін закупівельного законодавства, рекомендуємо взяти участь у навчанні «Онлайн-марафон для закупівельника 2.0: від початківця до експерта з публічних закупівель», яке буде проводити Академія Радник 17–26.11.2025.
Вікторія НЕХТА,
юрист ТОВ «Тендерне агентство Радник»