Закупівля квадрокоптерів та вимоги щодо локалізації виробництва

Закупівля квадрокоптерів та вимоги щодо локалізації виробництва

Продовжуємо досліджувати законодавство в частині вимог щодо локалізації виробництва. Сьогодні розглянемо закупівлю квадрокоптерів і встановлення/невстановлення в тендерній документації вимог щодо ступеня локалізації таких товарів.

Для початку розберемось,  чи підпадають квадрокоптери під вимоги щодо локалізації виробництва.

Відповідно до пункту 6-1 розділу X «Прикінцеві та перехідні положення» Закону України «Про публічні закупівлі»↗ (далі — Закон↗) тимчасово, з 2022 року строком на 10 років, встановлюються такі особливості здійснення закупівель, якщо вартість предмета закупівлі дорівнює або перевищує 200 тисяч гривень: замовник здійснює закупівлю товарів, визначених підпунктом 2 цього пункту, виключно якщо їх ступінь локалізації виробництва дорівнює чи перевищує:

у 2022 році — 10 відсотків;

у 2023 році — 15 відсотків;

у 2024 році — 20 відсотків;

у 2025 році — 25 відсотків;

у 2026 році — 30 відсотків;

у 2027 році — 35 відсотків.

Підпунктом 2 пункту 6-1 розділу X «Прикінцеві та перехідні положення» Закону↗ визначено, що особливості здійснення закупівель, визначені цим пунктом, застосовуються до таких товарів, зокрема, як вертольоти, літаки, космічні та інші літальні апарати з двигуном.

Відповідно до пункту 3 розділу 1 Порядку визначення предмета закупівлі, затвердженого наказом Міністерства розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства України № 708 від 15.04.2020↗, предмет закупівлі товарів і послуг визначається замовником згідно з пунктами 21 і 34 частини 1 статті 1 Закону↗ та за показником четвертої цифри Єдиного закупівельного словника.

Відповідно до Класифікатора ДК 021:2015 Єдиного закупівельного словника↗ товари, такі як вертольоти, літаки, космічні та інші літальні апарати з двигуном, відносяться до коду 34710000-7 Вертольоти, літаки, космічні та інші літальні апарати з двигуном ДК 021:2015 Єдиного закупівельного словника↗.

Отже, квадрокоптери з двигуном є літальним апаратом з двигуном, а отже відносяться до коду 34710000-7 Вертольоти, літаки, космічні та інші літальні апарати з двигуном ДК 021 2015 Єдиного закупівельного словника↗.

Разом з цим пунктом 14 Порядку розміщення інформації про публічні закупівлі, затвердженого наказом Міністерства розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства України № 1082 від 11.06.2020↗, визначено, зокрема, що під час унесення інформації щодо предмета закупівлі товарів та послуг в оголошення, оприлюднення яких передбачено Законом↗, вноситься інформація, зокрема, щодо коду товару, що найбільше відповідає назві номенклатурної позиції предмета закупівлі, визначеного згідно з Єдиним закупівельним словником↗.

Враховуючи викладене, найбільш відповідний  квадрокоптеру код може бути 34711200-6 Безпілотні літальні апарати ДК 021:2015 Єдиного закупівельного словника↗.

Отже, закупівлі квадрокоптерів підпадають під вимоги щодо локалізації виробництва. 

Далі визначимо, хто ж може не встановлювати вимоги щодо локалізації виробництва при закупівлі квадрокоптерів.

Пунктом 3 Особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 12.10.2022 № 1178↗ (далі — Особливості № 1178↗), визначено, що Положення пункту 6–1 розділу X «Прикінцеві та перехідні положення» Закону↗ не застосовуються замовниками у разі здійснення замовником закупівлі товару для потреб Збройних Сил, інших військових формувань, правоохоронних органів на їх запит з подальшою передачею таких товарів на облік запитувача.

Частиною 1 статті 30 Закону України «Про оборонні закупівлі»↗ (далі — Закон про оборонні закупівлі↗) встановлено, що особливості здійснення оборонних закупівель на період дії правового режиму воєнного стану визначаються Кабінетом Міністрів України із забезпеченням захищеності державних замовників від воєнних загроз та з дотриманням вимог, встановлених цієї статтею.

На виконання цієї норми Кабінет Міністрів України постановою № 1275 від 11.11.2022  затвердив Особливості здійснення оборонних закупівель на період дії правового режиму воєнного стану↗ (далі — Особливості № 1275↗).

Пунктом 4 Особливостей № 1275↗ передбачено, що державні замовники здійснюють оборонні закупівлі товарів, робіт і послуг оборонного призначення, інших товарів, робіт і послуг для гарантованого забезпечення потреб безпеки і оборони у період дії правового режиму воєнного стану відповідно до цих особливостей.

Своєю чергою постановою КМУ № 363 від 03.03.2021 «Питання оборонних закупівель»↗ визначено Міністерство внутрішніх справ, Міністерство економіки, Міністерство оборони, Міністерство юстиції, Державну службу з надзвичайних ситуацій, Службу безпеки, Службу зовнішньої розвідки, Державне космічне агентство, Адміністрацію Державної прикордонної служби, Адміністрацію Державної служби спеціального зв’язку та захисту інформації, Головне управління розвідки Міністерства оборони, Управління державної охорони, Національне антикорупційне бюро, Національну гвардію, Національну поліцію, Державну спеціальну службу транспорту, Державне бюро розслідувань, Державну судову адміністрацію, Міністерство з питань стратегічних галузей промисловості державними замовниками у сфері оборони.

Разом з цим підтвердження ступеня локалізації, встановлене пунктом 6-1 Прикінцевих та перехідних положень Закону↗, ні в Особливостях № 1275↗, ні в Законі про оборонні закупівлі↗ не передбачено.

Враховуючи викладене, державні замовники, які здійснюють оборонні закупівлі відповідно до Закону про оборонні закупівлі↗ з урахуванням Особливостей № 1275↗, та замовники в розумінні Закону↗, які здійснюють закупівлі для потреб Збройних Сил, інших військових формувань, правоохоронних органів на їх запит з подальшою передачею таких товарів на облік запитувача, не застосовують норми щодо підтвердження ступеня локалізації, передбачені пунктом 6-1 Прикінцевих та перехідних положень Закону↗.

Усі інші замовники, купуючи квадрокоптери, повинні застосовувати норми щодо підтвердження ступеня локалізації, які передбачені пунктом 6-1 Прикінцевих та перехідних положень Закону↗.

Додатково слід зауважити, що також у підпункті 4 пункту 6-1 Прикінцевих та перехідних положень Закону↗ встановлено, що цей пункт не застосовується до закупівель, які підпадають під дію положень Закону України «Про приєднання України до Угоди про державні закупівлі»↗, а також положень про державні закупівлі інших міжнародних договорів України, згода на обов’язковість яких надана Верховною Радою України.

Далі розглянемо моніторинг Державної аудиторської служби (далі — Держаудитслужба) щодо закупівлі замовником в розумінні Закону↗ квадрокоптера.

 Моніторинг № UA-M-2023-09-12-000010,  ідентифікатор закупівлі № UA-2023-08-24-004831-a  (далі — закупівля).

Звертаємо увагу, що замовником не було передбачено тендерною документацією, що квадрокоптери, які купує замовник, будуть передані, відповідно до норм Особливостей № 1178, для потреб Збройних Сил або інших військових формувань, або правоохоронних органів на їх запит з подальшою передачею. Проте у своїх поясненнях на запит Держаудитслужби замовник зазначив, що купував квадрокоптери для добровольчого формування на їхній запит та надав підтвердження цього запиту в електронній системі закупівель.

Здійснивши моніторинг, Держаудитслужба дійшла висновку: «...Проте, за результатами моніторингу установлено, що замовником в тендерній документації не встановлено умову щодо застосування ступеня локалізації для учасників, чим не дотримано вимоги пункту 6-1 розділу X Закону».

«За результатами аналізу питання дотримання замовником законодавства у сфері публічних закупівель щодо відповідності вимог тендерної документації замовника вимогам законодавства у сфері закупівель установлено, що тендерна документація складена з порушенням вимог пункту 8 частини 2 статті 22 та пункту 6-1 розділу X Закону, а також абзацу 1 пункту 28 Особливостей». 

Таким чином, як замовникам при закупівлі квадрокоптерів, так і учасникам при їх реалізації необхідно враховувати норми чинного законодавства щодо вимог, що стосуються локалізації виробництва. 

Якщо у вас виникають складнощі з проведенням процедур закупівель, скористайтесь послугою Агентства «Супровід відкритих / міжнародних торгів»↗.

Щоб бути в курсі останніх змін закупівельного законодавства, пропонуємо вам навчання з публічних закупівель: «Фахівець з публічних закупівель: 5-денний інтенсивний практичний курс», яке відбудеться 11-15.03.2024 року. Доєднуйтесь!

Вікторія НЕХТА,

юрист ТОВ «Тендерне агентство Радник»