Закупівлю лікарських засобів з переліку з Особливостей здійснювати першочергово за відкритими торгами не можна
Відповідно до пункту 10 Особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників↗, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 12.10.2022 № 1178 (далі — Особливості↗), замовники, у тому числі централізовані закупівельні організації, здійснюють закупівлі товарів і послуг (крім послуг з поточного ремонту), вартість яких становить або перевищує 100 тис. гривень, послуг з поточного ремонту, вартість яких становить або перевищує 200 тис. гривень, робіт, вартість яких становить або перевищує 1,5 млн гривень, шляхом застосування відкритих торгів у порядку, визначеному цими особливостями, та/або шляхом використання електронного каталогу для закупівлі товару відповідно до порядку, встановленого постановою Кабінету Міністрів України від 14.09.2020 № 822 «Про затвердження Порядку формування та використання електронного каталогу»↗ (далі — Порядок↗), з урахуванням положень, визначених цими Особливостями↗.
Ми знаємо, що враховуючи наведену умову для здійснення таких понадпоргових закупівель, закупівельнику надається альтернатива використати процедуру відкриті торги або ж здійснити закупівлю за запитом пропозицій постачальників. А також можливі закупівлі за виключеннями, що визначені пунктом 13 Особливостей↗, коли замовник може укласти прямий договір без використання електронної системи.
Водночас пунктом 11¹ Особливостей↗ визначено, що у разі, коли замовники, які є закладами охорони здоров’я або структурними підрозділами з питань охорони здоров’я обласних та Київської міської державних (військових) адміністрацій, здійснюють закупівлі лікарських засобів та медичних виробів за переліком згідно з додатком↗, вартість яких становить або перевищує 50 тис. гривень, такі закупівлі здійснюються з використанням електронного каталогу відповідно до Порядку↗ з урахуванням положень, визначених Особливостями↗.
У разі, коли закупівля з використанням електронного каталогу шляхом запиту ціни пропозицій постачальників не відбулася, замовник здійснює закупівлю шляхом застосування відкритих торгів у порядку, визначеному цими особливостями, не збільшуючи при цьому очікувану вартість закупівлі, або повторно шляхом запиту ціни пропозицій постачальників в електронному каталозі відповідно до Порядку↗ з урахуванням Особливостей↗.
Тобто лікарські засоби та медичні вироби за переліком, передбаченим додатком до Особливостей↗, визначеними замовниками спочатку обов’язково повинні закуповуватись за запитом пропозицій постачальників. Тим самим першочергова закупівля таких лікарських засобів чи медичних виробів цими замовниками за відкритими торгами неправомірна.
Для прикладу визначення неправомірними подібних відкритих торгів розглянемо висновок моніторингу процедури закупівлі UA-2023-07-12-010982-a↗, що проводило управління Східного офісу Держаудитслужби в Запорізькій області.
Обставини проведення моніторингу.
Закладом охорони здоров’я оголошено процедуру закупівлі відкриті торги за предметом закупівлі фармацевтична продукція, частина якої — лікарські засоби з переліку за додатком до Особливостей↗.
Висновок моніторингу.
За результатами дослідження питання правомірності обрання та застосування процедури закупівлі встановлено порушення пункту 11¹ Особливостей↗.
Але моніторинг — це не завжди проблема, якщо знати, як реагувати чи як «відписатись». Юристи ТОВ «Тендерне агентство Радник»↗ допоможуть в цих питаннях з послугою «Супровід під час перевірок↗» вартістю від 3 540,00 грн.
Своєю чергою, прихильники відкритих торгів все ж таки зможуть здійснити закупівлю таких лікарських засобів чи медичних виробів лише у випадку, якщо запит пропозицій постачальників не відбудеться з врахуванням припису пункту 63 Порядку↗.
Академія Радник↗ представляє модульний онлайн-курс «Експерт з публічних закупівель»↗, який допоможе уповноваженим особам набути необхідних знань та навичок для ефективного проведення закупівель відповідно до чинного законодавства.
Олег Підгірський,
юрист ТОВ «Тендерне агентство Радник»