Застосування підпункту 21 пункту 13 Особливостей, що стосується закупівель за запитом, наприклад ЗСУ

Застосування підпункту 21 пункту 13 Особливостей, що стосується закупівель за запитом, наприклад ЗСУ

Відповідно до підпункту 21 пункту 13 Особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників↗, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 12.10.2022 № 1178 (далі — Особливості↗), придбання замовниками товарів і послуг (крім послуг з поточного ремонту), вартість яких становить або перевищує 100 тис. гривень, послуг з поточного ремонту, вартість яких становить або перевищує 200 тис. гривень, робіт, вартість яких становить або перевищує 1,5 млн гривень, може здійснюватися шляхом укладення договору про закупівлю без застосування відкритих торгів та/або електронного каталогу для закупівлі товару у разі, коли здійснюється закупівля товарів, робіт та послуг, необхідних для забезпечення будівництва військових інженерно-технічних і фортифікаційних споруд, виконання мобілізаційних завдань (замовлень), заходів, пов’язаних з підготовкою і виконанням завдань територіальної оборони, виконання договорів, що містять інформацію з обмеженим доступом, якщо така закупівля здійснюється для нагальних потреб Збройних Сил, інших військових формувань, правоохоронних органів, ДСНС, вищих військових навчальних закладів на їх запит з подальшою передачею таких товарів, робіт та послуг на облік запитувача. Запит Збройних Сил, інших військових формувань, правоохоронних органів, ДСНС, вищих військових навчальних закладів погоджується (затверджується) їх уповноваженою службовою (посадовою) особою та повинен містити обґрунтування нагальності потреби у здійсненні закупівлі відповідно до цього підпункту.

Виходячи зі змісту редакції цієї норми, можливість її застосування визначається сукупністю обов’язкових підстав, які можна згрупувати таким чином:

  1. мета здійснення такої закупівлі (одна з наведених):

    — забезпечення будівництва військових інженерно-технічних і фортифікаційних споруд,
    — виконання мобілізаційних завдань (замовлень), 
    — виконання заходів, пов'язаних з підготовкою і виконанням завдань територіальної оборони, 
    — виконання договорів, що мітять інформацію з обмеженим доступом. 
  2. обґрунтована нагальність потреби;
  3. наявність запиту Збройних Сил, інших військових формувань, правоохоронних органів, ДСНС або вищих військових навчальних закладів, який водночас повинен бути погодженим (затвердженим) їх уповноваженою службовою (посадовою) особою та містити обґрунтування нагальності потреби у здійсненні закупівлі відповідно до підпункту 21 пункту 13 Особливостей↗;
  4. умова подальшої передачі таких товарів, робіт та послуг на облік запитувача, що визначений переліком вище.

Як ми бачимо, уряд встановив конкретні обмеження для використання цієї норми. Відсутність хоча б однієї з наведених підстав виключає можливість замовника використати наведене виключення.

Тобто мета має бути визначена з наведеного вичерпного переліку. Доцільно мету одразу передбачити у запиті, щоб уникнути подальших непорозумінь, неточностей чи навіть сумнівів, пов’язаних з визначенням договору нікчемним.

Потреба має бути нагальною й обґрунтованою, а обґрунтованість виходити із запиту. Запит, своєю чергою, повинен погоджуватись (затверджуватись) відповідною особою запитувача. 

Що стосується останньої підстави, доцільно таку визначати умовами договору.

На мою думку, досить підступне виключення, що має багато підводних каменів, при використанні якого можна натрапити на багато протиріч.

Варто зазначити, що у випадку укладення договору за наведеним виключенням, замовник повинен оприлюднити звіт про договір про закупівлю, укладений без використання електронної системи закупівель відповідно до пункту 3⁸ розділу X «Прикінцеві та перехідні положення» Закону України «Про публічні закупівлі» від 25.12.2015 № 922-VIII↗, разом із обґрунтуванням підстави для здійснення замовником закупівлі відповідно до пункту 13 Особливостей↗. Публікація договору про закупівлю та/або додатків до нього за наведеним виключенням не є обов’язковою. Тобто здійснюється на розсуд замовника.

Враховуючи положення постанови Кабміну від 05.07.2024 № 782↗, якою внесено зміни до Особливостей↗, з 01.09.2024 замовник не пізніше ніж через 10 робочих днів з дня укладення такого договору розміщує в електронній системі закупівель договір про закупівлю та додатки до нього, а також отриманий від Збройних Сил, інших військових формувань, правоохоронних органів, ДСНС або вищих військових навчальних закладів запит. Ці документи, за відповідної технічної реалізації, звичайно, автоматично оприлюднюються в електронній системі закупівель через 90 днів з дня припинення або скасування правового режиму воєнного стану в Україні. Цікавим є те, що таке оприлюднення не визначає публікації саме зі звітом. Тому очікуємо, як це буде реалізовано на авторизованих електронних майданчиках.

Коли виникають труднощі з підготовкою того чи іншого закупівельного документа або ж просто потрібен шаблон, з якого необхідно почати складання такого документа, звертайтесь до юристів ТОВ «Тендерне агентство Радник»↗ та замовляйте послугу «Зразки документів для уповноваженої особи» вартістю від 890 грн.

Академія Радник↗ представляє модульний онлайн-курс «Експерт з публічних закупівель», який допоможе уповноваженим особам набути необхідних знань та навичок для ефективного проведення закупівель відповідно до чинного законодавства, у тому числі підготовки проєктів необхідних закупівельних документів.

Олег ПІДГІРСЬКИЙ, 

юрист ТОВ «Тендерне агентство Радник»