Не визначено законодавством, але факт — моніторинг приходить і на спрощені закупівлі за Наказом № 25

Не визначено законодавством, але факт — моніторинг приходить і на спрощені закупівлі за Наказом № 25

Відповідно до пункту 14 частини 1 статті 1 Закону України «Про публічні закупівлі» від 25.12.2015 № 922-VIII (далі – Закон) моніторинг процедури закупівлі — аналіз дотримання замовником законодавства у сфері публічних закупівель під час проведення процедури закупівлі, укладення договору про закупівлю та протягом його дії з метою запобігання порушенням законодавства у сфері публічних закупівель.

Такий моніторинг здійснюється в порядку статті 8 Закону органом фінансового контролю, а саме Державною аудиторською службою України та її міжрегіональними і територіальними органами.

Нововведенням є норма за пунктом 23 Особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 12.10.2022 № 1178 (далі – Особливості), згідно з якою Держаудитслужба та її міжрегіональні територіальні органи здійснюють моніторинг процедур закупівель, а також закупівель, за якими в електронній системі закупівель оприлюднюється звіт про договір про закупівлю, укладений без застосування електронної системи закупівель, у порядку, встановленому статтею 8 Закону.

Ми звикли, що моніторинг здійснюється органом фінансового контролю, як це визначено пунктом 14 частини 1 статті 1 та статтею 8 Закону, лише щодо процедур закупівель. Тепер же буде здійснюватися і моніторинг закупівель, здійснених без використання електронної системи закупівель та щодо яких оприлюднено звіт про договір, укладений без використання електронної системи закупівель.

Пунктом 11 Особливостей визначено, що для здійснення закупівель товарів і послуг (крім послуг з поточного ремонту), вартість яких є меншою ніж 100 тис. гривень, послуг з поточного ремонту, вартість яких є меншою ніж 200 тис. гривень, робіт, вартість яких є меншою ніж 1,5 млн гривень, замовники можуть використовувати електронну систему закупівель відповідно до умов, визначених адміністратором електронної системи закупівель, у тому числі електронний каталог для закупівлі товарів. 

Державне підприємство «ПРОЗОРРО» наказом від 20.10.2022 № 25 затвердило Інструкцію про порядок використання електронної системи закупівель у разі здійснення закупівель, вартість яких є меншою за вартість, що встановлена в Особливостях (далі – Інструкція). Умовно кажучи, для таких закупівель за Інструкцією ми використовуємо не повністю та дещо уточнений порядок проведення спрощених закупівель за статтею 14 Закону. Варто зазначити, що така закупівля не є процедурою закупівлі.

Нормами закупівельного законодавства, зокрема статтею 8 Закону, не визначено умов, положень та передумов здійснення органами ДАСУ моніторингу закупівлі з використанням електронної системи закупівель, що проведена за Інструкцією. Проте функціональна можливість такого моніторингу є. Розглянемо один із таких прецедентів.

Нагадаю: якщо необхідна допомога з наданням відповіді на запит органу фінансового контролю під час моніторингу чи з виконанням висновку такого моніторингу, замовник може скористатись послугою «Супровід під час перевірок» ТОВ «Тендерне агентство Радник» вартістю від 3 540,00 грн. 

- - -

- - -

Замовити послугу ↗

Моніторинг здійснено щодо закупівлі з використанням електронної системи в порядку Інструкції, що оголошена за ідентифікатором UA-2023-02-20-014169-a

Предметом закупівлі є товар. Очікувана вартість закупівлі становить більше 100 тис. гривень. Закупівля здійснювалась юридичною особою, яка забезпечує потреби держави або територіальної громади, тобто замовником у розумінні Закону.

Моніторинг розпочато за ознакою порушення законодавства у сфері публічних закупівель в інформації, оприлюдненій в електронній системі закупівель. Аудитори звернули увагу на те, що замовник в порушення норм закупівельного законодавства, враховуючи очікувану вартість предмета закупівлі та його вид, обрав невідповідний тип закупівлі. Тим самим у запиті до замовника орган ДАСУ запитав, чому обрано такий тип.

У відповідь на запит замовник повідомив, що оголошення закупівлі таким чином здійснено помилково. Точніше, це технічна помилка. Замовник погодився, що така закупівля повинна бути здійснена в порядку пункту 10 Особливостей, а тому розірвав договір, укладений за цією закупівлею.

Проаналізувавши закупівлю, чомусь не дуже віриться в технічну помилку замовника, оскільки, виходячи зі змісту документації про проведення цієї закупівлі, яка в свою чергу сформована за положеннями Інструкції, вбачається, що замовник свідомо здійснював закупівлю не за пунктом 10 Особливостей. Але зараз не про це.

Оскільки, так би мовити, порушення усунуто і договір розірвано, аудитори оприлюднили висновок без зобов'язання щодо усунення порушень законодавства у сфері публічних закупівель.

За такої ситуації виникає декілька запитань:

  1. яка правова сила та чи обов’язковий до виконання висновок за результатом моніторингу закупівлі, що проводилась за Інструкцією;
  2. тим самим, чи буде орган фінансового контролю складати протокол про притягнення до адміністративної відповідальності за виявлені порушення, які визначені статтею 164-14 Кодексу України про адміністративні правопорушення, наприклад, якщо такий висновок буде виконано чи оскаржено до суду, як визначено за частиною 11 статті 8 Закону?

На мою думку, краще оскаржувати такий висновок до суду. 

А за наведеної ситуації ще краще не зловживати порушеннями законодавства у сфері публічних закупівель та дотримуватись його норм належним чином, оскільки з моніторингом чи без, а замовник може не уникнути відповідальності.

Зміни до Особливостей вносяться майже кожен місяць. Масштабні зміни майже кожен квартал. Ось відбулись і чергові зміни від 19.05.2023, про що описано в публікації блогу Агентства «Знову зміни до Особливостей № 1178». Щоб краще охопити ці зміни, візьміть участь у вебінарі від Академії Радник «Нескінченні зміни до Постанови № 1178».

- - -

- - -

Зареєструватися на вебінар ↗

Пропонуємо замовникам взірець протоколу уповноваженої особи (загальний), який розміщено в групі Viber за посиланням

Олег Підгірський, 

юрист ТОВ «Тендерне агентство Радник»